(درمان توسط شاخص گلیسمیک پایین)Low Glycemic Index Treatment (LGIT)
LGIT یک رژیم غذایی پرچرب خاص شبیه به رژیم غذایی کتوژنیک است که برای درمان صرع استفاده می شود. این نوع رژیم بر نوع کربوهیدرات ، شاخص گلیسمیک پایین (شاخص قند خون پایین) و همچنین مقدار کربوهیدرات بر اساس اندازه گیری های بخشهای مواد غذایی ، متمرکز است .شاخص گلیسمی (GI) اندازه گیری اثر کربوهیدرات بر سطح قند خون است. هنگامی که کربوهیدراتها هضم می شوند، گلوکز به جریان خون آزاد می شود. کربوهیدرات هایی که به سرعت هضم می شوند میزان GI بالایی دارندو کربوهیدرات ها یی که به آرامی هضم می شوند GI پاینی دارند. مواد غذایی بر اساس ارزش GI خود در محدوده صفر تا 100 ارزیابی می شوند. LGIT شامل غذاهایی است که دارای GI 50 یا پایینترهستند . علاوه بر GI،هضم کر بو هیدرات غذا توسط غذاهایی که همزمان دارای چربی و فیبر می باشند به آهستگی صورت می گیرد .در نتیجه غذاها با منابع چربی،پروتیین و کربو هیدرات با اندیس گلیسمیک پایین متعادل می گردند.
در سال 2002 شاخص LGIT توسط دکتر Dr. Elizabeth Thiele و متخصص تغذیه Heidi Pfeifer در بیمارستان عمومی ماساچوست در Boston, MAمورد بررسی بیشتری قرار گرفت انها یک رژیم با ازادی بیشتر به همراه رژیم کتوژنیک را پیشنهاد دادند و در سال 2005 اولین گزارش را در زمینه اثر بخشی این گونه رژیم را گزارش دادند.در این گزارش بر اثر بخشی ایمنی و قدرت تحمل بیمارانی که رژیم LGIT استفاده شده بود به صورت زیر گزارش گردید. بعد از شش ماه 34 درصد 90 در صد کاهش تشنج و 20 درصد 50-90 درصد کاهش تشنج و 20 درصد کمتر از 50 درصد کاهش و 26 درصد تغییری در تشنج مشاهده نگردید یا افزایش تشنجی گزارش نگردید. اگر چه رژِیم LGIT محدودیت کمتری از رژیم کتوژنیک دارد ،اما 1⁄4 از خانواده هایی که این درمان را مورد استفاده قرار داده اند به مدت طولانی مدت، اجرای این رژیم را دشوار دانسته اند . سطح کالری توسط یک متخصص تغذیه برای هر کودک بر اساس سن، سطح فعالیت و مصرف کالری فعلی آن کودک تعیین می¬شود. متخصص تغذیه ،تغذیه¬ای که چربی، پروتئین و کربوهیدرات موردنیاز برای هر وعده غذایی است را تجویز می¬کند. یک وعده غذایی معمولی شامل یک منبع کربوهیدرات مانند مقدار کمی میوه یا سبزی، و یا نان یا ماکارونی کربوهیدرات کم قند، مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، مرغ یا پنیر، و یک منبع چربی مانند خامه و کره غلیظ یا روغن گیاهی است. ازآنجاکه LGIT کربوهیدرات¬هایی را که دارای ویتامین هستند محدود می کند و مصرف مواد معدنی کاهش‌می یابد درنتیجه مکمل¬ها ویتامینی بر اساس نیازهای فردی برای جلوگیری از کمبود تغذیه¬ای توصیه می¬شوند. رژیم غذایی تحت هدایت یک متخصص تغذیه و متخصص مغز و اعصاب آشنا با کاربرد درمان¬های غذایی صرع باید آغاز گردد. آموزش و آشنایی به دنبال یک ویزیت سرپایی انجام می¬شود. بسته به بیمار می¬توان آن را به‌تدریج معرفی کرد و یا اهداف را می¬توان در یک روز آغاز کرد ازآنجاکه در LGIT برای قرار دادن فرد در یک حالت سوخت¬وساز بدن از کتوز در نظر گرفته نشده است، احتمال بروز مشکلاتی مانند کاهش قند خون و یا حالت تهوع کمتر است.
LGIT برای کودکانی که 100% تغذیه خود را از طریق لوله دریافت می¬کنند استفاده نمی¬شود. آن‌ها از فرمولا¬های کتوژنیک ویژهای که برای این منظور طراحی‌شده و برای افراد با لوله¬های تغذیه¬ای مطلوب هستند استفاده می کنند. این فرمولا ها بر اساس نسبت(3:1 و 4:1) هستند و به دلیل نسبت کربوهیدرات پایین، چربی بالا ، LG در نظر گرفته‌شده‌اند. آزمایش‌ها خونی وجود دارند که ممکن است برای تعیین اینکه آیا رژیم غذایی برای کودک شما ایمن است موردنیاز باشد. این ها عبارت‌اند از آزمایش-های سوخت¬وساز بدن برای اینکه اختلالات اسید چرب یا کمبود کارنیتین را غیرمحتمل شمارد. نظارت آزمایشگاهی در طول LGIT شبیه به رژیم غذایی کتوژنیک توصیه‌شده است و در ابتدا و پیگیری ویزیت¬های کلینیکی در فواصل یک ماه بعد از رژیم غذایی و سپس هر سه ماه انجام می¬شوند.

رژیم کتوژنیک
کتوژنیک یک رژیم غذایی خاص با چربی بالاست که برای درمان تشنج استفاده‌ می گردد .خامه غلیظ، کره و روغن¬های گیاهی چربی موردنیاز را فراهم می¬کنند. در این رژیم غذایی به‌طور کامل شیرینی¬هایی مانند آب‌نبات، کلوچه¬ها، و دسرها حذف می¬شود . حذف دیگر مواد غذایی غنی از کربوهیدرات مانند نان، سیب¬زمینی، برنج، غلات، حبوبات، ماکارونی در سخت¬گیرترین شکل رژیم غذایی امکان¬پذیر نیستند، اما در فرم¬های آزادتر رژیم غذایی مجاز می¬باشند. تمام مواد غذایی باید به‌دقت آماده‌شده و در مقیاس گرم اندازه¬گیری شده باشند. هر وعده غذایی باید کاملا خورده شود برای اینکه رژیم غذایی مؤثرترواقع شود . رژیم غذایی کلاسیک شامل نسبت گرم¬های چربی به گرم¬های غیرچربی (پروتئین و کربوهیدرات¬ها) 4:1 و 3:1 است. رژیم کتوژنیک اصلاح‌شده شامل نسبت¬های 2:1 و 1:1 است. کودکان مبتلابه تشنج از نوزادی تا سال‌های نوجوانی ممکن است توسط رژیم غذایی بهتر شوند. هیچ روشی برای پیش¬بینی پیشاپیش اینکه آیا این نوع رژیم موفقیت آمیز خواهد بود وجود ندارد. به‌طور سنتی رژیم غذایی برای کودکان مبتلابه تشنج¬های میوکلونیک، آتونی و تونیک-کلونیک بکار می¬رفت. در هر دهه از سال 1920، مطالعات همواره نشان می¬دهند که 50-75% کودکان با تشنج غیر قابل کنترل با رژیم غذایی بهتر شده¬اند. دستورالعمل¬های جدید به ایجاد رژیم غذایی خوش‌طعم‌تر در چند سال گذشته کمک کرده¬اند. چهار متا آنالیز عمده ( بررسی بسیاری از مطالعات) در 10 سال گذشته منتشرشده‌اند و تعیین کرده¬اند که رژیم کتوژنیک در کاهش حملات تشنج در کودکان برای کنترل صرع مؤثر است. یک مطالعه کنترل‌شده منتشرشده در سال 2008 نشان داد که فراوانی تشنج پس از 4 ماه به‌طور قابل¬توجهی در 54 کودک در رژیم کتوژنیک نسبت به گروه کنترل کودکانی که در دارودرمانی بودند پایین¬تر بود.
هیچ¬کس از چگونگی عملکردهای رژیم غذایی مطمئن نیست. یک تغییر متابولیک در بدن رخ می¬دهد که شیمی مغز را تحت تأثیر قرار می¬دهد. باوجود فرضیه¬های زیادی، مکانیسم اینکه رژیم غذایی تشنج¬ها را کنترل می¬کنند یک معما باقی‌مانده است. دانشمندان چندین آزمایشگاه در سراسر جهان در حال کار کردن برای باز کردن این معما با مطالعات حیوانی هستند.
سطح کالری توسط یک متخصص تغذیه برای هر کودک بر اساس سن، سطح فعالیت آن تعیین می¬شود. برای به دست آوردن سطح دلخواه از کتوز، رژیم غذایی برحسب نسبت‌های مانند 4:1، 3:1، و 2:1 محاسبه‌شده است. در یک نسبت 4:1، 4 برابر چربی بیشتری نسبت به مجموع پروتئین و کربوهیدرات وجود دارد. متخصص تغذیه برنامه¬های غذایی که چربی، پروتئین و کربوهیدرات موردنیاز را برای هر وعده غذایی کامل را توصیه می¬کند. هر برنامه غذایی وزن دقیق گرم هر یک از مواد غذایی که باید در مقیاس گرم وزن شوند را نشان می¬دهد. یک وعده غذایی نمونه شامل مقدار کمی میوه یا سبزی، مواد عذایی غنی از پروتئین، و منبع چربی مانند خامه و کره غلیظ یا روغن گیاهی است.
اگر کودک بیش از یک داروی ضد تشنج مصرف می¬کند، هنگامی‌که رژیم کتوژنیک را آغاز می¬کند یکی از داروهای ضدتشنج¬ ممکن است کاهش یابد. کاهش تجویز داروهای تشنج¬های باقی¬مانده ممکن است در صورت بهبود تشنج کودک در طول زمان درمان صورت گیرد . برخی از کودکان قادر به خوردن داروهای خود به طول کاملاً مستمر نیستند. داروها ممکن است با رژیم کتوژنیک قوی¬تر عمل کنند بنابراین نظارت دقیق پزشکی ضروری است. رژیم غذایی تحت نظارت دقیق پزشکی آغازمی گردد . رژیم غذایی به‌تدریج آغازشده و طی دوره 3 تا 4روز یا بیشتر به مقدار کامل افزایش‌ می یابد. در طول این زمان سطوح قند خون و کتون کنترل‌ می شوند. در مدت روزه گرفتن آغاز رژیم غذایی با توجه به مطالعات اخیر ضروری نیست.
رژیم غذایی می¬تواند بلافاصله مؤثر واقع‌شده یا می¬تواند ماه¬ها طول بکشد. هر کودک منحصربه‌فرد است و الگوها و فراوانی مختلف تشنج را دارد. معمولاً بهبود در عرض 10 هفته اول رژیم کتوژنیک وجود دارد. اگر یک کودک بعضی چیزهای که بخشی از رژیم غذایی او نبود را بخورد یا بیاشامد، آن‌ها می¬توانند یک تشنج را در یک دوره کوتاه¬مدت از رژیم غذایی که به‌تنهایی حاوی ویتامین یا مواد معدنی کافی نیست را تجربه کنند. کمبود تغذیه می¬تواند بدون مکمل¬ها توسعه یابد. مکمل¬های ویتامین و مواد معدنی ویژه برای هر کودک در حین رژیم کتوژنیک تجویز می¬شوند. همچنین مهم است که کودک در حین رژیم مایعات کافی بنوشد. رژیم غذایی به‌طورکلی برای یک دوره بالای سه سال درصورتی‌که این نوع رژیم در کاهش یا از بین بردن تشنج¬ها مفید است بکار می¬رود. درصورتی‌که رژیم غذایی مفید نیست، در عرض چند ماه متوقف خواهد شد. شایع¬ترین عوارض جانبی این رژیم غذایی، یبوست است. گزینه¬های غذایی برای جلوگیری از این مشکل ازجمله خوردن سبزیجات با فیبر بالا که در رژیم غذایی مجاز هست و نوشیدن آب کافی وجود دارند. یک عارضه جانبی کمتر شایع سنگ¬های کلیه است. این مشکل را می¬توان با مطمئن شدن از اینکه کودک آب کافی می¬نوشد جلوگیری کرد. دوتا داروی ضد تشنج وجود دارد که می¬توانند باعث اسیدوز و سنگ کلیه شوند که باید زمانی که با رژیم کتوژنیک بکار می¬روند به‌طور دقیق کنترل شوند (Zonegran® , Topamax®).
بیشتر کودکان سطوح کلسترول بالا را در حین رژیم غذایی را ایجاد نمی¬کنند. اگر یک کودک کلسترول یا چربی‌های بالا را ایجاد کند، رژیم غذایی می¬تواند برای کاهش این‌ها اصلاح شود. سطوح چربی قبل از شروع رژیم غذایی و در فواصل منظم در طول دوره-ی رژیم غذایی سنجش می شوند. رژیم کتوژنیک می¬تواند برای کودکان با لوله¬های تغذیه¬ای ارائه‌ شود. فرمولا¬های خاص کتوژنیک برای این منظور طراحی‌شده‌اند. متخصص تغذیه نوع و مقدار فرمولا را برای کودک شما تعیین خواهد کرد.

منبع ترجمه : https://www.charliefoundation.org. مترجم:اروشا ایزدپناه