عوامل مؤثر بر الگوی رشد و نمو، توسط ژنتیک و فاکتورهای محیطی تعیین می شود. فاکتورهای نامناسب شامل سوء تغذیه ، عفونت ها، ناهنجاری های مادرزادی، اختلالات هورمونی ، استرس و سایر عوامل روانی - اجتماعی هستند.

گرچه در جامعه ما در ساليان اخير نسبت افراد مبتلا به كم وزني و كوتاه قدي تا حدودي كاهش يافته است، با اين وجود، هنوز خطر كوتاه ماندن قد كودكان در حال رشد ايراني چالشی بزرگ پیش روی متخصصان تغذيه و همچنين والدین است. رشد فیزیکی نامناسب یا عدم توانایی در حفظ نرخ مورد انتظار رشد در طی زمان، اختلال رشد (Failure To Thrive) نامیده می شود که با بررسی رشد کودک در طول زمان با استفاده از منحنی های استاندارد رشد تشخیص داده می شود.

نقش دریافت پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا و چندین ريز مغذی در تامين رشد کافی کودکان شناخته شده است. مطالعات نشان داده است کمبود ويتامين A، آهن، کلسيم، روی و يد دراختلال رشد کودکان نقش بسزایی دارند. اما واقعیت این است که کمبود سایر مواد مغذی ها نیز بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر رشد تاثیرگذاراست، بنابراین نیاز است که برنامه غذایی کودکان به گونه ای تنظیم شود که تمام مواد مغذی بطور کافی و مناسب دریافت گردند.